Paul Anderson, pilvipalveluiden liiketoimintajohtaja EMEA, Ricoh Europe
Pandemia pakotti monet yritykset miettimään toimintatapojaan uudelleen. Useimmille ratkaisu löytyi pilvestä. Pilvipohjaiset työkalut virtuaalisten myymälöiden käyttämisestä työntekijöiden väliseen yhteyteen pitivät yllä tavanomaista liiketoimintaa. Nyt yritykset kohtaavat uuden haasteen.
Inflaatio kiihtyy, toimitusketjut häiriintyvät ja huhut taantumasta lisäävät yritysten paineita. Kaikilla aloilla ja kaikissa kokoluokissa talousosastot valvovat menoja entistä tarkemmin ja etsivät keinoja vähentää kustannuksia aina kun se on mahdollista.
Tietotekniikkabudjetit eivät suinkaan ole vapautettu tällaisesta valvonnasta - etenkin kun inflaatio nostaa palvelinten, tallennustilojen ja asiantuntijapalvelujen kustannuksia. Tuottajahintaindeksitiedot, joissa seurataan tavaroiden ja palveluiden tuottajille maksettavia hintoja, paljastavat, että isäntätietokoneiden ja palvelimien kustannukset ovat nousseet 21 prosenttia verrattuna kesäkuun 2021 hintatasoon.
Pilvipalvelut ovat yksi yhä useammin tarkastelun kohteena oleva alue. Gartner arvioi pilvipalvelumenojen kasvavan 22 prosenttia vuonna 2022. Niille organisaatioille, jotka ovat siirtymässä pilvipalveluihin, voi olla vaikea perustella pilvipalveluiden kuukausittaisia laskuja, kun samalla säilytetään suuri osa aiemmasta infrastruktuurista. Kun kukkaronnyörit kiristyvät, IT-tiimien on reagoitava. Useimmille IT-päälliköille kyse ei ole niinkään säästöjen etsimisestä kuin kaupallisesta ajattelusta. Kyky kertoa sijoitetun pääoman tuoton aikatauluista ja perustella lisääntyneet IT-menot tukee pilvipalveluihin siirtymistä huomattavasti.
Jotta IT-tiimit voivat selviytyä kasvavista kustannuspaineista, niiden on ymmärrettävä ja ilmaistava pilvipalvelun kaupalliset vaikutukset, jotta ne voivat vahvistaa sen arvoa.

Pilvipalvelumenojen luonne
Perinteisesti IT-hankinnoissa yritykset tekivät merkittäviä investointeja infrastruktuurin, laitteistojen ja niihin liittyvien ohjelmistojen hankkimiseksi etukäteen. Yritykset maksoivat kerran tarvitsemastaan laitteistosta, jota kutsutaan kertaluonteiseksi myyntimalliksi (Capex).
Pilvikulut ovat pohjimmiltaan erilaisia. Capex-mallin sijasta pilvipalvelumenoissa käytetään toistuvaa myyntimallia (Opex), joka perustuu käyttöön ja tietoihin.
Talousosastoille tämä on raju muutos. Kertamaksujen sijaan taloushallinto saa säännöllisen laskun IT-menoista, jotka vaihtelevat käytön mukaan. Tämä edellyttää, että IT- ja taloushallinto miettivät budjetit ja maksut uudelleen.
IT-tiimien on pidettävä mielessä, että ne maksavat pilvipalveluista kulutuksen mukaan. Näin ollen jopa päivittäiset IT-toiminnot vaikuttavat kustannuksiin, joten heidän on ymmärrettävä ja kunnioitettava kohtaamaansa kaupallista ympäristöä.
Entä sijoitetun pääoman tuotto (ROI)?
Kuten vanha sanonta kuuluu, joskus on käytettävä rahaa saadakseen rahaa. Pilvipalveluun siirtymisellä on yrityksille useita laajoja hyötyjä tuottavuuden lisääntymisestä, prosessien optimoinnista ja yleiskustannusten pienentymisestä. Useimmissa siirtymissä nämä hyödyt eivät kuitenkaan toteudu heti.
Itse asiassa on harvinaista, että pilvipalvelun käyttöönotto yksinkertaisesti "käynnistyy". Siirtymät toteutetaan usein vaiheittain tai kerroksittain, mikä tekee ROI:n laskemisesta haastavaa.
Pilvipalvelun siirtymisen arvon määrittäminen kaupallisessa ympäristössä on olennaista, kun puhutaan ROI:sta. Esimerkiksi hybridityöskentelyä harjoittavat organisaatiot joutuvat todennäköisesti kohtaamaan kasvavia pilvipalvelukustannuksia lisääntyneen käytön vuoksi. Tietohallintojohtajat voivat kuitenkin korostaa, että tällainen siirtymä houkuttelee osaajia ja auttaa heitä pysymään työelämässä, mikä ehkä kompensoi lisääntyneet pilvipalvelukustannukset. Ja jos pilvipalvelut ja hybridityöskentely antavat yritykselle mahdollisuuden pienentää fyysistä jalanjälkeään, se voi olla merkittävä sijoitetun pääoman tuotto.
Samaa voidaan sanoa yrityksestä, joka siirtyi sähköiseen kaupankäyntiin pandemian aikana. Vaikka pilvipalvelu- ja IT-kustannukset ovat saattaneet kasvaa, tällainen siirtyminen avaa uuden tulovirran, joka tuottaa koko organisaatiolle suuremman ROI:n.
On tärkeää, että IT-tiimit ymmärtävät organisaationsa kaupallisen todellisuuden ja pystyvät viestimään tasapainosta kasvavien kustannusten ja pilvipalvelustrategioiden ROI-vaikutusten välillä. Vaikka tietohallintojohtajat tietävät tarkalleen, miten pilvipalveluun siirtyminen muuttaa liiketoimintaa, useimmat talousjohtajat näkevät vain kasvavat kustannukset, joista ei ole juurikaan hyötyä.
Avoimuus ja saavutettavuus
Et voi viestiä siitä, mitä et näe. Jotta voit luottavaisin mielin puhua nykyisistä menoista ja ROI:sta, tarvitset täydellisen näkyvyyden pilvipalveluiden menoihin. Sama pätee myös taloushallinnon tiimeihin - heidän on päästävä käsiksi tietoihin.
Varmistaakseen, että kaikki ovat samalla sivulla, yritykset tarvitsevat jatkuvan pääsyn alustalle, jossa on yksityiskohtaiset tiedot menoista ja suorituskyvystä. Tämä ei ainoastaan vähennä pullonkauloja, vaan antaa organisaatioille myös mahdollisuuden hallita kustannuksia reaaliaikaisesti.
Miksi juuri nyt?
IT-tiimillä on perustavanlaatuinen rooli missä tahansa organisaatiossa ja sen toiminnassa. Taloudellisen epävarmuuden aikana on kuitenkin luonnollista, että menoja kyseenalaistetaan tai hillitään.
Pilvipalvelu tarjoaa organisaatioille mahdollisuuden löytää tehokkuutta, luoda uusia toimintatapoja ja jopa kehittää uusia liiketoimintamalleja. Näin voi kuitenkin tapahtua vain, jos IT-tiimit pystyvät esittämään oikean liiketoiminta-ajatuksen ja osoittamaan, että ROI:n saavuttaminen on mahdollista.
Kun tietohallintojohtajat ja tietohallintopäälliköt ovat entistä tietoisempia kaupallisista näkökohdista ja ymmärtävät selkeästi, miten pilvipalvelu vaikuttaa laajempaan liiketoimintaan, he voivat jatkaa pilvipalveluun siirtymisen edistämistä.
Jos haluat tietää, miten voimme auttaa sinua hyödyntämään pilvipalvelun täyden arvon, klikkaa tästä.
break-line