Why you need a professional Document Management Solution

Miksi tarvitset pätevän asiakirjahallintaratkaisun?

image

Tehokas asiakirjahallinta on ehdottoman tärkeää nykypäivän yritysmaailmassa

Fyysisten asiakirjojen säilyttäminen voi maksaa yrityksille jopa 17 € asiakirjaa kohden, ja hinta vain kasvaa kaupunkien toimistotilojen kallistumisen myötä. Näin ollen tehokas asiakirjahallinta on ehdottoman tärkeää nykypäivän yritysmaailmassa. Ilman sitä yrityksellesi voi koitua monenlaisia ongelmia suurista kustannuksista tietoturvariskeihin. 
 
Tämä artikkeli kertoo, miksi asiakirjojen hallintaratkaisu voi olla tärkeä yrityksellesi.
image

Fyysiset asiakirjat ovat turvattomia ja voivat heikentää liiketoiminnan tehokkuutta

Tässä vahvasti digitaalisessa ajassa yllättävän monet yritykset käyttävät edelleen runsaasti fyysisiä asiakirjoja päivittäisessä toiminnassaan. Hiljattain tehdyn tutkimuksen mukaan jopa 95 % yritysten tiedoista on tallennettu paperisina. Siitä koituu suuria haasteita. 
 
Miten kaikki nämä paperiset asiakirjat säilytetään turvallisesti? Voidaanko niitä säilyttää turvallisesti paikan päällä vai tarvitaanko kallista säilytystilaa siihen erikoistuneessa paikassa? 
 
Fyysisiin asiakirjoihin liittyy ongelmia myös niiden saatavuuden, haun ja jakamisen suhteen. Asiakirjojen hakeminen turvallisesta säilytyspaikasta vie aikaa ja aiheuttaa lisäkustannuksia. Vaarana on myös katoaminen, sillä jopa 7,5 % kaikista paperisista asiakirjoista katoaa.
 
Asiakirjojen katoamisella on merkittäviä seurauksia. Ensinnäkin niiden tilalle on tehtävä uudet, mihin tarvitaan lisää aikaa ja resursseja, ja sen lisäksi huolena on tietoturva. Noin 40 % tietoturvaloukkauksista koskee paperisia asiakirjoja. Nämä tietoturvaloukkaukset kuuluvat yleensä johonkin seuraavista kategorioista: 
  • Papereiden katoaminen tai varastaminen (14 %)
  • Papereiden postittaminen tai faksaaminen väärälle vastaanottajalle (19 %)
  • Tietojen jättäminen turvattomaan paikkaan (4 %)
  • Tietoturvan laiminlyöminen papereiden hävittämisessä (3 %) 
Lisäksi fyysiset asiakirjat rajoittavat yhteistyötä, etätyötä ja työskentelyä liikkeellä ollessa. Jos tietoja ei voida jakaa digitaalisesti, yrityksen tehokkuus ja kyky tuottaa palveluita heikkenevät, mikä puolestaan vähentää yrityksen toimintatehokkuutta ja pienentää liikevaihtoa.
An Effective Document Management Software is the key

Avainasemassa on tehokas asiakirjahallintaohjelmisto

Onneksi kaikki yritykset eivät ole jumiutuneet paperisten asiakirjojen maailmaan. Monet luovat nykyään säännöllisesti digitaalisia asiakirjoja, jotka mahdollistavat paremman yhteistyön ja jakamisen ja pienemmät säilytyskustannukset. Vaikka nämä yritykset ymmärtävät digitaalisuuden arvon, monet kuitenkin aliarvioivat kehnon asiakirjahallintaohjelmiston haasteet ja vaarat. Suuri osa yrityksistä luottaa sisäisiin palvelimiin tai suuren yleisön käyttämiin varmuuskopiopalveluihin pilvessä, kuten Google Drive tai Microsoft OneDrive. Pintapuolisesti katsottuna nämä ratkaisut näyttävät järeiltä ja tehokkailta, mutta lähemmin tarkasteltuna niistä löytyy äkkiä ongelmia. Asiakirjojen tallentaminen edellyttää, että käyttäjät tallentavat ne johdonmukaisesti yrityksen hyväksymään tallennuspaikkaan, joka voi olla joko paikallinen palvelin tai yrityksen hyväksymä varmuuskopiopalvelu pilvessä. Työntekijöistä saattaa kuitenkin tuntua helpoimmalta tallentaa tiedostoja paikallisesti kovalevylle tai ei-hyväksyttyyn varmuuskopiopalveluun, jolloin ne eivät ole muiden käytettävissä. Näissä tapauksissa työntekijöiden tuottavuus kärsii jopa 21 % ja he joutuvat käyttämään keskimäärin 18 minuuttia asiakirjojen etsimiseen, jos ne on tallennettu muualle kuin hyväksyttyyn paikkaan tai indeksoitu huonosti. Tutkimuksen mukaan lähes neljä viidestä työntekijästä on joutunut luomaan uudelleen jo olemassa olevia asiakirjoja, koska he eivät löytäneet niitä yrityksen verkosta.

Toinen tärkeä haaste on versionhallinta ja mahdollisuus käyttää asiakirjoja mobiililaitteilla

Jos käytössä ei ole ammattimaista asiakirjahallintaohjelmistoa, versionhallinta on yksittäisten käyttäjien varassa. Tämä voi väistämättä johtaa siihen, että asiakirjat korvataan ja tietoja häviää, mikä heikentää tuottavuutta ja palvelujen tuottamista. Jopa 83 % työntekijöistä kamppailee versio-ongelmien kanssa
 
Tehokas yhteistyö edellyttää, että jokainen työskentelee asiakirjan uusimman version parissa. Jos käytössä ei kuitenkaan ole asiakirjaohjelmistoa, joka tallentaa asiakirjat reaaliajassa, saatetaan päätyä käyttämään asiakirjan vanhaa versiota. Asiakirjahallintaohjelmistojen versionhallintatoiminnoilla kaikki näkevät, mitä muutoksia kukakin on tehnyt ja milloin, ja kaikki muutokset näkyvät välittömästi kaikille käyttäjille. 
 
81 % työntekijöistä toi esiin tarpeen yrityksen asiakirjojen mobiilikäyttöön. Tulos on odotettu nykyajan työskentelykäytännöillä. Asiakirjojen digitalisoiminen voi auttaa mobiilikäytössä, mutta se ei vielä tarjoa käyttäjille ammattimaisen asiakirjahallintaratkaisun etuja. 
 
Jotta työntekijät saavat vapauden katsella, muokata ja allekirjoittaa asiakirjoja myös liikkeellä ollessaan, tarvitaan edistyksellisempiä ominaisuuksia, joita ammattimainen asiakirjaratkaisu tarjoaa. Tällä hetkellä 74 % työntekijöistä ei voi allekirjoittaa asiakirjoja sähköisesti mobiililaitteella. Sähköisten allekirjoitusten käyttöönotto työnkulussa voi kuitenkin nopeuttaa asiakirjojen käsittelyä jopa 80 %. Käyttäjät voivat tarkistaa asiakirjat ja allekirjoittaa ne viiveettä heille sopivaan aikaan ja sopivassa paikassa.

Miksi yrityksesi kannattaa siirtyä käyttämään asiakirjahallintaratkaisua?

VIIDEN VUODEN AIKANA AMMATTIMAISEEN ASIAKIRJAHALLINTAJÄRJESTELMÄÄN SIJOITETUN PÄÄOMAN TUOTTO ON 404 %, JA SE SUOJAA YRITYSTÄSI ASIAKIRJOJEN KATOAMISEN JA TIETOVARKAUDEN VAAROILTA. (IDC)

Ota yhteyttä

Keskustele Ricohin asiantuntijan kanssa

Ota yhteyttä konsulttiimme ja kerro, kuinka voimme auttaa yritystäsi.

Ota yhteyttä