Vasta vähän aikaa sitten IT-johtajien tärkeimmät työtehtävät olivat laitteistoasennusten valvonta ja järjestelmäpäivitysten fasilitointi. Nykyään heidän jo ennestään kuormitettuun rooliinsa sisältyy tulevaisuuden kasvun ja kilpailukyvyn varmistavien työkalujen ja teknologioiden määritys. Tämä on hanke, joka häiritsisi parhaitenkin valmistautuneen ja resursoidun IT-tiimin yöunia.
IT-vastaavat optimoivat jo nyt henkilöstö- ja kiinteistöhallinnon kollegoidensa ohella toimistoja vastaamaan tilojen muuttuvaa käyttöä. Koska kuitenkin monet työntekijät viettävät vain osan työviikosta toimistolla ja toiset työskentelevät kokonaan etänä, optimoidun toimiston hyödyt menetetään nopeasti, jos ne eivät ole linjassa hybridityötä tekevän henkilöstön tarpeiden kanssa.
Itse asiassa tutkimuksemme mukaan monissa organisaatioissa ei koeta yhteistyötä saumattomaksi. Esimerkiksi 44 %:lla työntekijöistä ei ole käytössään viestintäteknologiaa, joka helpottaa saumatonta viestintää etänä työskentelevien kollegoiden kanssa.
Yrityksillä ei kuitenkaan ole varaa yhteyksien toimimattomuuteen vaikeassa taloustilanteessa ja haastavissa tulevaisuusnäkymissä. Jos työntekijät pettyvät työskentelykokemukseen, he hakeutuvat muualle.
Niinpä IT-vastaavien on haastettava itsensä digitaalisissa muutosstrategioissa. Näin varmistetaan, että organisaatiot houkuttelevat ja sitouttavat parhaita osaajia. Tämä tarkoittaa työntekijöiden ottamista mukaan innovaatio- ja investointihankkeisiin sekä heidän rohkaisemistaan uusien työkalujen ja prosessien käyttöön. Erityisen tärkeää on luoda heille väyliä palautteenantoon ja tuottavuuteen vaikuttavien ongelmakohtien esille tuomiseen.
Gartnerin mukaan tämän prosessiin tulisi sisältää “kokemustason mukaiset sopimukset” (XLA:t), jotka ovat paljon vakiopalvelutason mukaisia sopimuksia (SLA) laajempia. Ne ovat myös IT-palveluita ja -teknologiaa koskevan työntekijäkokemuksen todellinen mittapuu. Niiden arvoa havainnollistaakseen Gartner jopa sisällytti XLA:t “innovaation laukaisevalle” käyrälleen osoittaakseen, että kun on kyse varhaisvaiheen käyttöönotosta ja teknologian kypsyydestä, ne auttavat mittaamaan käyttäjäkokemusta alusta loppuun. Näin yritykset voivat optimoida ja parantaa työntekijöiden teknologian käyttökokemusta, joka johtaa liiketoiminnan tehostumiseen.