Eurooppalaisten yritysten työntekijät vaarassa pudota teknisen osaamisen kelkasta
03.10.2017

Eurooppalaisten yritysten työntekijät vaarassa pudota teknisen osaamisen kelkasta

Suurin osa työntekijöistä haluaa työnantajaltaan nykyistä enemmän koulutusta digitekniikan käyttöön. 

Ricoh Europe, Lontoo, 3.10.2017 - Eurooppalaisten yritysten työntekijät haluavat käyttää työssä entistä innovatiivisempaa digitekniikkaa, mutta myöntävät, ettei heillä ole riittävästi taitoja sen tehokkaaseen käyttöön, osoittaa Ricoh Europen tilaama tutkimus.

Kyselyyn osallistuneista 3 600:sta työntekijästä lähes 40 % sanoi, että uuden tekniikan käyttöönotto ei ole tuottavaa osaamisvajeen vuoksi. 67 % haluaa työnantajien panostavan koulutukseen, ja vain 27 % uskoo yrityksensä investoivan siihen riittävästi.

Ricoh Europen varatoimitusjohtaja, konsernimarkkinointi, Javier Diez Aguirre: – Euroopassa rummutetaan nyt kovasti digitalisaation voimasta ja vaikutuksesta tuottavuuteen. Keinoäly ja automaatio muuttavat työskentelytapojamme, mutta osaamisen puute heikentää huomattavasti sijoitusten tuottoa. Yritysten pitää miettiä, kuka uutta tekniikkaa käyttää. Mikään määrä infrastruktuuria ei auta yritystä, jos se ei rohkaise henkilöstöään kehittämään oikeita taitoja.

Kertoo paljon, että 34 % työntekijöistä sanoo, etteivät he tunne olevansa valmiita käyttämään tavallisimpiakaan ohjelmistoja ja laitteita, kuten Microsoft Officea, monitoimitulostimia ja -tietokoneita, saati niitä uudempaa tekniikkaa, kuten pitkälle kehitettyä prosessiautomaatiota. 

Lisäksi ollaan huolissaan sukupolvien välisestä kuilusta. 70 % on sitä mieltä, että uudenlainen tekniikka sopii parhaiten nuorille. Tämän tuloksena 33 % työntekijöistä on huolissaan työpaikkansa säilymisestä.

Diez-Aguirre lisää: – Vaikka otsikoissa huudellaan, että robotit korvaavat ihmiset, työntekijät uskovat tekniikan lisäävän työn arvoa eikä korvaavan ihmisiä. Työntekijöiden luottamusta uuden tekniikan käyttöön ei kuitenkaan voi rakentaa heittämällä. Digitaalisten työympäristöjen menestyksekäs hyödyntäminen vaatii monia erilaisia taitoja ja moninaisiin tarpeisiin vastaamista. On olennaista sitouttaa työntekijät joka vaiheessa.

Lisätietoja osoitteessawww.ricoh-europe.com/thoughtleadership.

| Ricoh |

Ricoh tukee digitaalisia työpaikkoja innovatiivisilla teknologioilla ja palveluilla, joiden avulla ihmiset voivat työskennellä älykkäämmin missä tahansa.

Ricoh on 85-vuotisen historiansa aikana kasvattamansa tietämyksen ja organisaatiokyvykkyytensä ansiosta johtava digitaalisten palvelujen ja tiedonhallinnan sekä tulostus- ja kuvantamisratkaisujen toimittaja, joka on suunniteltu tukemaan digitaalista muutosta ja optimoimaan liiketoiminnan suorituskykyä.

Ricoh Groupin pääkonttori sijaitsee Tokiossa, ja sillä on merkittäviä toimintoja ympäri maailmaa, ja sen tuotteet ja palvelut tavoittavat asiakkaita noin 200 maassa ja alueella. Maaliskuussa 2022 päättyneellä tilikaudella Ricoh Groupin maailmanlaajuinen myynti oli 1 758 miljardia jeniä (noin 14,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria).

Lisätietoja osoitteessa www.ricoh-europe.com ja www.ricoh.fi

© 2022 RICOH COMPANY, LTD. Kaikki oikeudet pidätetään. Kaikki viitatut tuotenimet ovat vastaavien yritysten tavaramerkkejä.

Lisätietoja:

Ricoh Finland, Myynti ja Markkinointi

Puh. 0207 370 300 (vaihde)

info@ricoh.fi

Sähköposti: markkinointi@ricoh.fi

Kotisivut: www.ricoh.fi 

Seuraa meitä Facebookissa: www.facebook.com/ricohfinland 

Seuraa meitä Twitterissä: https://twitter.com/ricohfin 

Seuraa meitä LinkedInissä: www.linkedin.com/company/ricoh-finland-oy