Eurooppalaiset yritykset eivät ole ymmärtäneet, miten digitaaliset ratkaisut parantavat kestävyyttä
26.10.2021

Eurooppalaiset yritykset eivät ole ymmärtäneet, miten digitaaliset ratkaisut parantavat kestävyyttä

Vain kolmannes johtajista pitää teknologiaa kestävämpien liiketoimintakäytäntöjen mahdollistajana, vaikka ESG-suorituskyvyn parantamiseen kohdistuu paineita

Ricoh Europe, Lontoo, 26.10.2021 –  Ricoh Europen tänään julkaisema uusi tutkimus paljastaa, että suurin osa Euroopan organisaatioista (56 %) kamppailee investoidakseen ympäristön kestävyyteen, koska muut liiketoiminnan tarpeet koetaan kiireellisemmiksi. Yritykset rahoittavat edelleen digitaalista muutosta, ja 67 prosenttia yrityksistä lisää tai säilyttää investointitasonsa tällä tasolla, mutta useimmat eivät ole ymmärtäneet, miten teknologian parantamisella voi olla myös myönteisiä ESG-vaikutuksia.
Opinion Mattersin tekemään tutkimukseen osallistui 1 500 päättäjää eri puolilta Eurooppaa. Yli kaksi kolmasosaa (67 %) yritysjohtajista uskoo, että yrityksillä on vastuu vastata ennakoivasti ilmastonmuutoksen kaltaisiin maailmanlaajuisiin haasteisiin.
Nämä havainnot viittaavat siihen, että eurooppalaiset yritykset tuntevat sijoittajien, asiakkaiden ja hallitusten painostuksen parantaa ympäristö-, yhteiskunta- ja omistajaohjaustaan pandemian jälkeen. Ricoh Europen tekemän lisätutkimuksen mukaan 60 prosenttia työntekijöistä odottaa työnantajansa osallistuvan yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemiseen. Samaan aikaan Euroopan unioni johtaa maailmanlaajuista toimintaa erilaisilla säädöksillä ja aloitteilla, kuten eurooppalaisella Green Deal -aloitteella ja yritysten kestävän kehityksen raportointia koskevalla direktiivillä, joka velvoittaa yli 500 työntekijän organisaatiot julkistamaan muut kuin taloudelliset tiedot.
Huolimatta siitä, että esimiehet ovat tiedostaneet, että heidän on tehtävä enemmän, vain 24 prosenttia organisaatioista on lisännyt investointeja kestävään kehitykseen pandemian aikana – tämä korostaa haastavaa liiketoimintaympäristöä, jossa ne toimivat.
Digitaalinen muutos voi auttaa organisaatioita parantamaan ESG-suorituskykyään ja keräämään sen tehokkaaseen mittaamiseen tarvittavia tietoja. Kuitenkin vain 34 prosenttia johtajista pitää teknologiaa kestävän liiketoimintakäytäntöjen mahdollistajana. Suurin osa (71 %) ei usko, että digitaalinen muutos voisi auttaa toteuttamaan yrityksen pitkän aikavälin vastuullisuustavoitteita.
Itse asiassa johtajat pitävät IT-infrastruktuurin parantamista vähiten hyödyllisenä keinona vähentää yrityksen pitkän aikavälin ympäristövaikutuksia. Lähes puolet organisaatioista on kuitenkin ottanut käyttöön pilviteknologiaa (45 %), hybridityön (45 %) ja big data -ratkaisuja (42 %), jotka kaikki parantavat energiatehokkuutta, keräävät ja tuottavat paremmin ESG-raportoinnin kannalta olennaisia tietoja ja auttavat yrityksiä toimimaan yhdessä maailmanlaajuisissa kysymyksissä.
Ricoh Europen toimitusjohtaja David Mills sanoo: "Vaikka yritykset tietävät, että niiden on tehtävä enemmän ESG:n suorituskyvyn ja raportoinnin parantamiseksi, resurssien järjestäminen tämän saavuttamiseksi on vaikeampaa kuin koskaan. Koska monet uudet lainsäädäntövaatimukset ovat vielä luonnosvaiheessa, voi olla vaikea tietää, mihin investointeihin kannattaa ryhtyä. On tärkeää muistaa, että liiketoiminnan menestyksen ja ESG-menestyksen ei tarvitse olla ristiriidassa keskenään. Digitaalinen muutos on yksi alue, johon johtajien kannattaa investoida luottavaisin mielin, koska liiketoiminnan ja ESG-tulosten kanssa on paljon päällekkäisyyttä. Sen lisäksi, että se auttaa parantamaan toiminnan tehokkuutta ja ympäristötuloksia, se myös varmistaa liiketoiminnan tulevaisuuden. Viime kädessä se lisää tiedonkeruu- ja analysointivalmiuksia, mikä on elintärkeää uusien raportointivaatimusten astuessa voimaan."

| Ricoh |

Ricoh tukee digitaalisia työpaikkoja innovatiivisilla teknologioilla ja palveluilla, joiden avulla ihmiset voivat työskennellä älykkäämmin missä tahansa.

Ricoh on 85-vuotisen historiansa aikana kasvattamansa tietämyksen ja organisaatiokyvykkyytensä ansiosta johtava digitaalisten palvelujen ja tiedonhallinnan sekä tulostus- ja kuvantamisratkaisujen toimittaja, joka on suunniteltu tukemaan digitaalista muutosta ja optimoimaan liiketoiminnan suorituskykyä.

Ricoh Groupin pääkonttori sijaitsee Tokiossa, ja sillä on merkittäviä toimintoja ympäri maailmaa, ja sen tuotteet ja palvelut tavoittavat asiakkaita noin 200 maassa ja alueella. Maaliskuussa 2022 päättyneellä tilikaudella Ricoh Groupin maailmanlaajuinen myynti oli 1 758 miljardia jeniä (noin 14,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria).

Lisätietoja osoitteessa www.ricoh-europe.com ja www.ricoh.fi

© 2022 RICOH COMPANY, LTD. Kaikki oikeudet pidätetään. Kaikki viitatut tuotenimet ovat vastaavien yritysten tavaramerkkejä.

Lisätietoja:

Ricoh Finland, Myynti ja Markkinointi

Puh. 0207 370 300 (vaihde)

info@ricoh.fi

Sähköposti: markkinointi@ricoh.fi

Kotisivut: www.ricoh.fi 

Seuraa meitä Facebookissa: www.facebook.com/ricohfinland 

Seuraa meitä Twitterissä: https://twitter.com/ricohfin 

Seuraa meitä LinkedInissä: www.linkedin.com/company/ricoh-finland-oy