GDPR:n ansiosta 2018 on suorapostin vuosi
19.04.2018

GDPR:n ansiosta 2018 on suorapostin vuosi

Eef de Ridder, Ricoh Europen kaupallisesta tulostuksesta vastaava johtaja
Ricoh Europe, 19.4.2018 – Vuosi 2018 on ratkaiseva suorapostin kannalta. Lainsäädäntö, trendit ja aloitteet lähestyvät toisiaan ja kannustavat keikauttamaan verkkomarkkinoinnin ja painetun postin valtasuhdetta.
Edunvalvontaa johdetaan lainsäädännön eli yleisen eurooppalaisen tietosuoja-asetuksen (European General Data Protection Regulation, GDPR) sanelemana. Toukokuusta lähtien tiedonkeruuseen tarvitaan nimenomainen suostumus, yhteydenotosta ja sen tarkoituksesta pitää sopia etukäteen, ja henkilötiedot pitää poistaa pyydettäessä.
Yksi Ricohin asiakkaista on Paragon, joka lähettää joka päivä neljä miljoonaa viestiä. Heidän mukaansa GDPR uudistaa ”oikeutetun edun” periaatteen ja tasapainottaa yritysten ja kuluttajien intressejä. Yritys on laatinut avuksemme tämän kahdeksan kohdan parhaiden käytäntöjen oppaan.

Kiinnostuksen herättäminen on entistä työläämpää

GDPR ohjaa datan hallinnan yksilöiden haltuun, eli markkinoijien täytyy toimia entistä uutterammin ja nokkelammin herättääkseen ja säilyttääkseen kuluttajien kiinnostuksen. Asetuksen vaikutuksesta viestinnän hallintaan on kirjoitettu paljon. Varsinkin siitä, että henkilötiedot täytyy kirjata tarkasti, pitää ajan tasalla ja korjata tai poistaa, jos ne ovat puutteelliset. GDPR:n mukaan organisaatioiden täytyy myös pystyä osoittamaan noudattavansa näitä velvoitteita.
Asetuksen luomista suorapostitusmahdollisuuksista ei ole juurikaan kerrottu. Ison-Britannian tietosuojaviraston ICO:n mukaan sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivi ei edellytä markkinointilupaa postin lähettämiseen. Tämä tarkoittaa, etteivät tiukat lupavaatimukset koske suorapostia viestintäkanavana. Sen myötä GDPR voi hyvinkin kääntyä suorapostin eduksi. Ricoh Europen tekemät tulostusyritysten haastattelut osoittavat, että GDPR:ää pidetään erinomaisena tilaisuutena konsultoida asiakkaita suorapostin uusista mahdollisuuksista.
Tästä pääsemme näppärästi trendeihin. Mainosposti on Ison-Britannian kolmanneksi suurin media verkon ja TV:n jälkeen. Sen vuotuinen arvo on noin 1,7 miljardia puntaa. Royal Mailin tilastojen mukaan 92 % suorapostista avataan.

Printti erottuu digiähkyn keskellä

Tutkimukset osoittavat, että nuori sukupolvi kärsii digiähkystä, minkä ansiosta painotuotteilla voi erottua. Noin puolet vuosituhannen vaihteessa syntyneistä ei välitä verkkomainonnasta, ja 88 % pitää painettua materiaalia digitaalista virallisempana. Melko usein nuorten asiakkuus alkaa paperista (esim. suorapostista), minkä jälkeen he menevät verkkoon etsimään lisätietoja kiinnostavasta tuotteesta tai palvelusta.
Toistaiseksi Isossa-Britanniassa ei ole ollut käytössä tunnettua yleisön mittausjärjestelmää. Tästä syystä uusi monialainen postikomiteahanke (Joint Industry Committee for Mail, JICMAIL) herättää kovasti kiinnostusta. Tammikuussa perustettu komitea kokoaa yhteen edustajia useasta organisaatiosta, kuten paikallisesta suoramarkkinointiliitosta (Direct Marketing Association, DMA) ja postilaitokselta (Royal Mail).  Sen tavoitteena on tarjota vankkaa, lukija-, levikki- ja näkyvyysmittauksiin perustuvaa yleisödataa.
Sen tutkimuskohteena on 1 000 henkilön otos paikallisesta markkinasta. Ihmiset kuvaavat postiluukun kautta saamansa aineiston ja dokumentoivat seuraavien neljän viikon aikana tekemänsä toimet. Saadun datan perusteella arvioidaan takautuvasti postin tehokkuutta esimerkiksi mainoskampanjan tuottavuuden kannalta. Yritykset ja mediatoimistot voivat hyödyntää tietoja kampanjasuunnittelussa.

51 % painetusta postista luetaan välittömästi

Yleisöpaneeli on ollut toiminnassa jo puoli vuotta. Sen perusteella 51 % kaikesta painetusta postista luetaan välittömästi, 19 %:in palataan myöhemmin ja 21 % johtaa toimintaan, kuten ostamiseen tai verkkosivuilla tai liikkeessä käyntiin.
Ensireaktio on todella rohkaiseva ja vahvistaa näkemystämme, jonka mukaan suoraposti on erittäin arvokas ja toimiva viestintäväline.
Suoraposti nousee näin samalle viivalle muiden mainoskanavien kanssa, joita on mitattu järjestelmällisesti jo vuosia, ja yritykset pääsevät arvioimaan kampanjoidensa tehoa.
Autamme yrityksiä hyötymään painetun suoramarkkinoinnin tehosta ja kokeilemaan keinoja, joiden avulla luodaan entistä enemmän vuorovaikutusta. Apunasi tässä ovat kustannustehokkaat rullasyöttöiset mustesuihkutulostimet, kuten Ricoh Pro™ VC60000, tai arkkisyöttöiset digitaaliset painokoneemme  kuten  Ricoh Pro™ C7200x, jossa yhdistyy  erikoisvärit, monipuoliset painomateriaalit ja viimeistelyvaihtoehdot, sekä tuotantoa tehostavat ohjelmistoratkaisumme. Lisäksi olemme kehittäneet datan puhdistus-/louhintaratkaisun yhdessä data.millin kanssa.
Jos kaipaat lisätietoja näistä tai muista laajan valikoimamme palveluista tai ratkaisuista, ota yhteys Ricohin paikalliseen edustajaan tai vieraile Telfordissa, Englannissa, sijaitsevassa teknologiakeskuksessamme.

| Ricoh |

Ricoh tukee digitaalisia työpaikkoja innovatiivisilla teknologioilla ja palveluilla, joiden avulla ihmiset voivat työskennellä älykkäämmin missä tahansa.

Ricoh on 85-vuotisen historiansa aikana kasvattamansa tietämyksen ja organisaatiokyvykkyytensä ansiosta johtava digitaalisten palvelujen ja tiedonhallinnan sekä tulostus- ja kuvantamisratkaisujen toimittaja, joka on suunniteltu tukemaan digitaalista muutosta ja optimoimaan liiketoiminnan suorituskykyä.

Ricoh Groupin pääkonttori sijaitsee Tokiossa, ja sillä on merkittäviä toimintoja ympäri maailmaa, ja sen tuotteet ja palvelut tavoittavat asiakkaita noin 200 maassa ja alueella. Maaliskuussa 2022 päättyneellä tilikaudella Ricoh Groupin maailmanlaajuinen myynti oli 1 758 miljardia jeniä (noin 14,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria).

Lisätietoja osoitteessa www.ricoh-europe.com ja www.ricoh.fi

© 2022 RICOH COMPANY, LTD. Kaikki oikeudet pidätetään. Kaikki viitatut tuotenimet ovat vastaavien yritysten tavaramerkkejä.

Lisätietoja:

Ricoh Finland, Myynti ja Markkinointi

Puh. 0207 370 300 (vaihde)

info@ricoh.fi

Sähköposti: markkinointi@ricoh.fi

Kotisivut: www.ricoh.fi 

Seuraa meitä Facebookissa: www.facebook.com/ricohfinland 

Seuraa meitä Twitterissä: https://twitter.com/ricohfin 

Seuraa meitä LinkedInissä: www.linkedin.com/company/ricoh-finland-oy