Hybridityöskentelyyn ei panosteta riittävästi, mikä uhkaa eurooppalaisten työntekijöiden onnistunutta paluuta toimistoon
23.03.2022

Hybridityöskentelyyn ei panosteta riittävästi, mikä uhkaa eurooppalaisten työntekijöiden onnistunutta paluuta toimistoon

Vain joka viidennellä toimistolla on käytössä hybridityökäytäntö

Ricoh Europe, Lontoo, 23.3.2022 – Tänään julkaistu uusi tutkimus osoittaa, että hybridityön suunnittelun ja investointien puute uhkaa vaarantaa laajalle levinneen onnistuneen paluun toimistoon. 

Opiniumin Ricoh Europen toimeksiannosta tekemässä tutkimuksessa haastateltiin 3 000 toimistotyöntekijää Isossa-Britanniassa, Irlannissa, Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Alankomaissa ja Espanjassa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että työntekijät suhtautuvat edelleen varovaisesti kokoaikaiseen paluuseen toimistolle, mikä korostaa joustavan hybridityön merkitystä organisaatioille. 

Vain viidesosan (19 %) työpaikalla on käytössä hybridityöpolitiikka. Samaan aikaan riittämätön teknologia ja yhteistyöhön perustuvat työympäristöt jarruttavat joustavampien ja ketterämpien työskentelytapojen toteuttamista. Alle puolet (45 %) on havainnut kokoustilojen viestintäteknologian lisääntyneen hybridityön helpottamiseksi, kun taas lähes joka neljäs (23 %) sanoo, että yhteistyötilojen määrä heidän toimistossaan on vähentynyt. Lisäksi alle kolmannes (32 %) uskoo, että laitteiden turvallinen saatavuus on lisääntynyt. Esimerkiksi it-laitteita voi hakea noutokaapeista ilman, että tarvitsee tavata kollegoja kasvokkain. Toimistolla säännöllisen läsnäolon esteet voivat aiheuttaa merkittävää kitkaa työntekijöille, jotka haluavat palata toimistoon. Jos asiaan ei puututa, työpaikan tuottavuus voi heikentyä, kun huippuosaajat etsivät joustavampia työsuhteita.

Aikana, jolloin osaajien kysyntä on ennätyksellisen korkealla, yli kolmannes työntekijöistä (36 %) kokee että työnantaja painostaa heitä palaamaan toimistoon - määrä on kasvanut 29 prosentilla vuonna 2020 tehdystä vastaavasta tutkimuksesta. Lähes kaksi kolmasosaa (64 %) on sitä mieltä, että toimistoon palaamisen pitäisi olla yksilön oma valinta vuonna 2022, mikä vahvistaa vaatimusta siitä, että ylempien johtajien on tasapainotettava työntekijöiden mieltymykset ja liiketoiminnan tarpeet hybridityöskentelyä koskevia toimintatapoja muotoillessaan.  

Ricoh Europen toimitusjohtaja David Mills sanoo: "Oikeiden yhteistyötyövälineiden tarjoaminen positiivisen työkokemuksen luomiseksi kaikille riippumatta siitä, missä he ovat, on elintärkeää työnantajille rajoitusten helpottuessa. Jos näin ei tehdä, on vaarana, että toimistolla olevien ja etätyötä tekevien välille syntyy kokemuskuilu."

On tärkeää, että yritysten ja niiden työntekijöiden välinen luottamus on parantunut pandemian aikana. Lähes kaksi kolmasosaa (64 %) työntekijöistä uskoo työnantajiensa luottavan enemmän heidän kykyynsä pysyä motivoituneina ja tuottavina etätyötä tehdessään – määrä on kasvanut 23 prosenttia vuonna 2021 tehtyyn vastaavaan tutkimukseen verrattuna.

Mills lisää: "Kahden vuoden jälkeen, jolloin rajoitukset olivat välillä voimassa ja välillä niitä ei ollut ollenkaan, työelämä jatkaa kehittymistä. Työntekijät odottavat oikeutetusti työnantajiensa johtavan tätä muutosta työssään. Tutkimus osoittaa, että työnantajat ovat päässeet pitkälle luottamuksen rakentamisessa työntekijöihinsä. Hybridityöskentelyä aidosti tukevan työpaikan luominen on seuraava tärkeä askel tällä matkalla. Vaikka siitä, että ihmiset työskentelevät yhdessä samassa huoneessa, on monia etuja, hybridityö tulee olemaan täällä lähitulevaisuudessa. Hybridityöskentelyyn investoiminen nyt on sijoitus tulevaisuuteen – se parantaa tuottavuutta ja auttaa osaajien pitämisessä."

Lisätietoja saat www.ricoh-europe.com.

| Ricoh |

Ricoh tukee digitaalisia työpaikkoja innovatiivisilla teknologioilla ja palveluilla, joiden avulla ihmiset voivat työskennellä älykkäämmin missä tahansa.

Ricoh on 85-vuotisen historiansa aikana kasvattamansa tietämyksen ja organisaatiokyvykkyytensä ansiosta johtava digitaalisten palvelujen ja tiedonhallinnan sekä tulostus- ja kuvantamisratkaisujen toimittaja, joka on suunniteltu tukemaan digitaalista muutosta ja optimoimaan liiketoiminnan suorituskykyä.

Ricoh Groupin pääkonttori sijaitsee Tokiossa, ja sillä on merkittäviä toimintoja ympäri maailmaa, ja sen tuotteet ja palvelut tavoittavat asiakkaita noin 200 maassa ja alueella. Maaliskuussa 2022 päättyneellä tilikaudella Ricoh Groupin maailmanlaajuinen myynti oli 1 758 miljardia jeniä (noin 14,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria).

Lisätietoja osoitteessa www.ricoh-europe.com ja www.ricoh.fi

© 2022 RICOH COMPANY, LTD. Kaikki oikeudet pidätetään. Kaikki viitatut tuotenimet ovat vastaavien yritysten tavaramerkkejä.

Lisätietoja:

Ricoh Finland, Myynti ja Markkinointi

Puh. 0207 370 300 (vaihde)

info@ricoh.fi

Sähköposti: markkinointi@ricoh.fi

Kotisivut: www.ricoh.fi 

Seuraa meitä Facebookissa: www.facebook.com/ricohfinland 

Seuraa meitä Twitterissä: https://twitter.com/ricohfin 

Seuraa meitä LinkedInissä: www.linkedin.com/company/ricoh-finland-oy