Kaksi kolmasosaa pomoista ei edelleenkään luota työntekijöiden etätyöskentelyyn
24.08.2021

Kaksi kolmasosaa pomoista ei edelleenkään luota työntekijöiden etätyöskentelyyn

Etätyöhön liittyvien huolenaiheiden keskellä työntekijöitä pidetään kuitenkin yhtä tuottavina kotoa käsin työskennellessään

Ricoh Europe, Lontoo, 24. elokuuta 2021Ricoh Europen tänään julkaisema uusi tutkimus paljastaa, että vain 35 prosenttia työnantajista luottaa täysin työntekijöihinsä etätyöskentelyssä, ja 39 prosenttia katsoo, etteivät heidän työntekijänsä työskentele yhtä ahkerasti tai tehokkaasti kuin toimistossa.

Opinion Mattersin Ricoh Europen toimeksiannosta tekemässä tutkimuksessa haastateltiin 1 500 päättäjää eri puolilla Eurooppaa. Tulosten mukaan pandemia on heikentänyt luottamusta etätyöntekijöihin, kun monet organisaatiot pohtivat työhönpaluuta koskevia toimintatapojaan ja viittaavat siihen, että pandemia on heikentänyt luottamusta etätyöntekijöihin.  

Työnantajien luottamuksen heikkeneminen viittaa siihen, että he haluavat työntekijöiden palaavan toimistoon kokopäiväisesti, kun koronaviruksen aiheuttamat rajoitukset hellittävät koko mantereella, sen sijaan että he antaisivat työntekijöille mahdollisuuden valita jonkinlaisen hybridityöskentelyn. Huolista ja luottamuksen heikkenemisestä huolimatta vain 19 prosenttia työnantajista sanoo tuottavuuden laskeneen etätyöhön siirtymisen jälkeen. Lisäksi 57 prosenttia on sitä mieltä, että investoiminen joustavaan työskentelyteknologiaan on olennaisen tärkeää lahjakkuuksien houkuttelemiseksi ja säilyttämiseksi.

On selvää, että monille työntekijöille täysipäiväinen paluu ei ole sellainen asia, jota he pitävät mukavana, sillä 42 prosenttia päätöksentekijöistä sanoo, että heidän tiiminsä ovat huolissaan toimistoon palaamisesta rajoitusten hellittäessä terveyteen ja turvallisuuteen liittyvien huolien vuoksi. Näiden huolenaiheiden huomiotta jättäminen voi vaikuttaa työmoraaliin ja vaarantaa hyvien työntekijöiden menettämisen.

Ricoh Europen toimitusjohtaja David Mills sanoo: "Toimistotyöntekijät ovat elintärkeitä liiketoimintamme menestykselle, kuten useimmille työntekijöille koko mantereella. Toimisto ei katoa koskaan - eikä vähiten siksi, että se on kiistaton ympäristö optimaalisen tuottavuuden, ideoinnin ja kollegoiden kanssa solmittavien suhteiden kehittämisen kannalta. Yritysjohtajien haasteena on pitää mielessä, että etä- ja hybridityöskentely ovat kaksi eri asiaa. On selvää, että työmatkojen väheneminen, suurempi joustavuus ja esimiehen luottamus ovat merkittäviä tekijöitä, jotka lisäävät työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia ja innostusta. Tämä asettaa johtajille vastuun onnistua heidän hybridityömallinsa teossa mahdollisimman hyvin." 

Ricoh Europen COO Nicola Downing lisää: "Vaikka on epäilemättä joitakin tehtäviä, jotka hyötyvät siitä, että kaikki ovat samassa huoneessa, on tärkeää, että työnantajat tunnistavat lahjakkuuksiensa kehittyvät vaatimukset. Tämä tarkoittaa, että heidän on saatava käyttöönsä työkalut, jotka auttavat lisäämään yhteistyötä, tuottavuutta ja työniloa riippumatta siitä, haluavatko he olla toimistossa osa-aikaisesti vai viikon jokaisena päivänä. Ricoh Europe on luonut hybridityöskentelykäytännön, jossa työntekijät voivat valita, työskentelevätkö he 50 prosenttia ajastaan kotoa käsin ja 50 prosenttia ajastaan toimistossa. Olemme ylpeitä voidessamme tarjota tätä, sillä tuemme työn ja yksityiselämän tasapainoa ja ymmärrämme sen merkityksen sekä nykyisille että tuleville työntekijöille, jotka etsivät nykyaikaista ja joustavaa työskentelyä."

Klikkaa tästä ja tutustu siihen, miten Ricoh voi auttaa työntekijöitäsi ja mahdollistamaan hybridityöskentelyn yrityksessäsi.

| Ricoh |

Ricoh tukee digitaalisia työpaikkoja innovatiivisilla teknologioilla ja palveluilla, joiden avulla ihmiset voivat työskennellä älykkäämmin missä tahansa.

Ricoh on 85-vuotisen historiansa aikana kasvattamansa tietämyksen ja organisaatiokyvykkyytensä ansiosta johtava digitaalisten palvelujen ja tiedonhallinnan sekä tulostus- ja kuvantamisratkaisujen toimittaja, joka on suunniteltu tukemaan digitaalista muutosta ja optimoimaan liiketoiminnan suorituskykyä.

Ricoh Groupin pääkonttori sijaitsee Tokiossa, ja sillä on merkittäviä toimintoja ympäri maailmaa, ja sen tuotteet ja palvelut tavoittavat asiakkaita noin 200 maassa ja alueella. Maaliskuussa 2022 päättyneellä tilikaudella Ricoh Groupin maailmanlaajuinen myynti oli 1 758 miljardia jeniä (noin 14,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria).

Lisätietoja osoitteessa www.ricoh-europe.com ja www.ricoh.fi

© 2022 RICOH COMPANY, LTD. Kaikki oikeudet pidätetään. Kaikki viitatut tuotenimet ovat vastaavien yritysten tavaramerkkejä.

Lisätietoja:

Ricoh Finland, Myynti ja Markkinointi

Puh. 0207 370 300 (vaihde)

info@ricoh.fi

Sähköposti: markkinointi@ricoh.fi

Kotisivut: www.ricoh.fi 

Seuraa meitä Facebookissa: www.facebook.com/ricohfinland 

Seuraa meitä Twitterissä: https://twitter.com/ricohfin 

Seuraa meitä LinkedInissä: www.linkedin.com/company/ricoh-finland-oy