Kolme tapaa varmistaa kuluttajien luottamus personoidun viestinnän avulla
07.06.2017

Kolme tapaa varmistaa kuluttajien luottamus personoidun viestinnän avulla

Javier Diez-Aguirre, Vice President, Corporate Marketing, CSR & Environment, Ricoh Europe
social media soundbite

Ricoh Europe, 7.6.2017 – Kuuluisa amerikkalainen liikemies Thomas J. Watson on sanonut, että “luottamuksessa on rankinta se, että sen rakentaminen on todella vaikeaa, mutta tuhoaminen todella helppoa”1. Tämä kuvaa todella osuvasti brändien asemaa vuonna 2017.

Kuluttajat näkevät päivittäin yli 5 000 mainosta2. Altistuminen on niin jatkuvaa, että brändeillä on vaikeuksia saada oma viestinsä kuuluviin. Asiakkaat eivät myöskään tiedä, mihin brändeihin kannattaisi luottaa.

Luottamus ja arvostuksen tunne vaikuttavat todella merkittävästi brändien tuottoihin. Ricohin tilaaman tutkimuksen mukaan 57 % kuluttajista käyttää enemmän rahaa brändeihin, jotka saavat heidät tuntemaan olonsa arvostetuiksi. Lisäksi 42 % luottaa enemmän brändeihin, joiden asiakasviestintä on personoitua.

Olipa brändin kohteena sitten tavallinen kaduntallaaja tai yrityksen päätöksentekijä, luottamusta lisäävää viestintää voi rakentaa kolmen keinon avulla:

  1. Hyödynnä asiakastiedoista löytyviä yksityiskohtia – Luottamuksen rakentaminen ei voi edes alkaa, ennen kuin tiedät tasan, millaiselle henkilölle yrität myydä asioita. Jos et ymmärrä asiakkaan yksilöllistä käyttäytymistä, kaikki personointiyritykset epäonnistuvat tai vaikuttavat epäaidoilta. Tutki ensin, millaisia tietoja yritykselläsi on jo asiakkaasta. Pidä mielessä, että tämä onnistuu parhaiten, kun kaikki tekevät yhteistyötä. Viestinnän parantamista ei voi jättää vain yhden osaston harteille, vaan kaikkien liiketoiminnan osien on etsittävä keinoja järjestää, hallita ja hyödyntää tietoja, joiden pohjalta rakennetaan kohdennettua asiakasviestintää. Viestinnän personoinnissa voidaan hyödyntää teknologiaa, kuten asiakasviestinnän hallintaratkaisuja, jotka toimittavat oikeat tiedot oikealle asiakkaalle oikeassa formaatissa.
  2. Ymmärrä, missä yhteyksissä kuluttajat arvostavat personointia eniten – Kukaan ei halua, että brändi vaivaa heitä viesteillään. 70 % kuluttajista pitääkin enemmän brändeistä, jotka keskittyvät heidän tarpeisiinsa oston aikana ja sen jälkeen. Brändien kannattaakin siis panostaa esimerkiksi personoituihin alennuksiin, jotka saavat asiakkaat ostamaan lisää, koska tällainen viestintä olemassa olevan asiakkaan kanssa on luonnollista. Kun asiakassuhteisiin suhtaudutaan jatkuvana yhteisenä matkana yksittäisten ostotapahtumien sijaan, kuluttajilla ei ole syytä etsiä tarvitsemaansa muualta.
  3. Jutteleminen tekee hyvää – Asiakkaan luottamuksen voittaminen vaatii yksinkertaista ja molemminpuolista viestintä. Ihmisistä on mukavaa jutella toistensa kanssa. Jos asiakkaasta tuntuu, että hän puhuu robotille tai että yrittää huutaa yksin tyhjässä huoneessa, hän turhautuu todella helposti. Brändit eivät vaikuta luotettavilta, jos ne eivät ole inhimillisiä. Jopa 41 % kuluttajista haluaa viestiä sähköpostitse brändin kanssa ennen ostoa. Kun brändi investoi prosesseihin ja teknologiaratkaisuihin, jotka tekevät viestinnästä helppoa ja mukavaa, se pääsee myös hyvin todennäköisesti hyötymään tuottojen kasvusta. Nopeus on myös olennaista, ja 47 % kuluttajista onkin sitä mieltä, että vastauksen odotusaika vaikuttaa huomattavasti asiakasuskollisuuteen. Automatisoitu teknologia voi havaita kiireellisiä yhteydenottoja ja auttaa asiakaspalveluhenkilöstöä reagoimaan niihin todella nopeasti ja johdonmukaisesti.

Kaikki nämä keinot nojaavat lopulta jonkinlaiseen tiedonkeruuseen ja analysointiin. Voi olla houkuttelevaa mennä siitä, mistä aita on matalin ja tuottaa samanlaista asiakasviestintää kaikille. Asiakastietojen fiksu hyödyntäminen kuitenkin tuottaa parempaa viestintää ja johtaa lopulta asiakasuskollisuuden ja luottamuksen kasvuun.

Haastattelemamme kuluttajat halusivat silti painottaa, että brändien on syytä muistaa tasapaino. Jopa 89 % kuluttajista keskeyttää ostoprosessin, jos brändin viestintä tuntuu liian tunkeilevalta. Kuvittele, miltä tuntuu menettää yhdeksän asiakasta kymmenestä yli-innokkaan viestinnän vuoksi.

Selkeys ja läpinäkyvyys vaikuttavat todella paljon asiakasuskollisuuden ja -luottamuksen kehittymiseen. Nykyajan digitaalisuutta painottavassa kovan kilpailun maailmassa onkin äärimmäisen tärkeää kiinnittää huomiota siihen, miten yritykset keräävät, hallinnoivat ja käyttävät asiakastietoja.

Lue lisää osoitteesta http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/fi/triple-r/ 1Wise Old Sayings and Quotes: Introduction, 20172Will This App Disrupt The $160 Billion Ad Industry By Replacing Ads With Positive Messages?, Forbes 2016

| Ricoh |

Ricoh tukee digitaalisia työpaikkoja innovatiivisilla teknologioilla ja palveluilla, joiden avulla ihmiset voivat työskennellä älykkäämmin missä tahansa.

Ricoh on 85-vuotisen historiansa aikana kasvattamansa tietämyksen ja organisaatiokyvykkyytensä ansiosta johtava digitaalisten palvelujen ja tiedonhallinnan sekä tulostus- ja kuvantamisratkaisujen toimittaja, joka on suunniteltu tukemaan digitaalista muutosta ja optimoimaan liiketoiminnan suorituskykyä.

Ricoh Groupin pääkonttori sijaitsee Tokiossa, ja sillä on merkittäviä toimintoja ympäri maailmaa, ja sen tuotteet ja palvelut tavoittavat asiakkaita noin 200 maassa ja alueella. Maaliskuussa 2022 päättyneellä tilikaudella Ricoh Groupin maailmanlaajuinen myynti oli 1 758 miljardia jeniä (noin 14,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria).

Lisätietoja osoitteessa www.ricoh-europe.com ja www.ricoh.fi

© 2022 RICOH COMPANY, LTD. Kaikki oikeudet pidätetään. Kaikki viitatut tuotenimet ovat vastaavien yritysten tavaramerkkejä.

Lisätietoja:

Ricoh Finland, Myynti ja Markkinointi

Puh. 0207 370 300 (vaihde)

info@ricoh.fi

Sähköposti: markkinointi@ricoh.fi

Kotisivut: www.ricoh.fi 

Seuraa meitä Facebookissa: www.facebook.com/ricohfinland 

Seuraa meitä Twitterissä: https://twitter.com/ricohfin 

Seuraa meitä LinkedInissä: www.linkedin.com/company/ricoh-finland-oy