Miten kehittyä mahdollisimman ketteräksi yritykseksi
09.04.2018

Miten kehittyä mahdollisimman ketteräksi yritykseksi

Ricoh Europen konsernimarkkinoinnin varatoimitusjohtaja Javier Diez-Aguirre
Ricoh Europe, 9.4.2018 – Data on valtaa nykypäivän liike-elämässä, eikä sen teho äkkiä hupene. Ketteryyden merkitys kasvaa kuitenkin koko ajan.

Olennainen kysymys kuuluukin: ovatko työnantajat ja työntekijät samalla viivalla ketteryyden saavuttamiseksi? 

Kumpikin osapuoli on samaa mieltä siitä, että menestys vaatii älykkään työympäristön tuottavuushyötyjä. Nämä kaksi ryhmää ovat kuitenkin usein eri mieltä tekniikan toteutustavoista. Asenne on teoriassa sama, mutta käytännöt eivät kohtaa.

Ricoh Europen teettämä uusi tutkimus paljastaa, että 93 % kyselyyn vastanneista eurooppalaisista työntekijöistä on innostunut uuden tekniikan tuomisesta työpaikalleen. Silti yli puolet (55 %) päättäjistä valittaa, että käyttöön otettuihin uusiin tekniikoihin suhtaudutaan kielteisesti. Tämä reaktio lannistaa yritysjohtajat. 

Tilanne vaikuttaa kuitenkin ristiriitaiselta. Työntekijät sanovat haluavansa uusinta tekniikkaa, mutta valittavat, kun se otetaan käyttöön. Ilmiöön voi olla yksinkertainen selitys. Työntekijät ja työnantajat ovat eri mieltä siitä, minkä tyyppistä tekniikkaa työpaikalla pitäisi ensisijaisesti käyttää.

Johtajat kertoivat keskittyvänsä käytännön työkaluihin, kuten asiakirjojen hallintaan ja videokonferenssiohjelmistoihin. He uskovat näiden ratkaisujen vaikuttavan välittömästi organisaation toimintaan. Työntekijät ovat kuitenkin innostuneempia futuristisesta tekniikasta, kuten keinoälytoiminnoista. Hehän ovat jo tottuneet kuluttajaratkaisuihin, älypuhelimiin ja verkossa toimiviin kodinkoneisiin.

Työnantajien kiinnostus uuden tekniikan välittömään tuottoon on oikeutettua. Heidän täytyy kuitenkin ennakoida yrityksen odotukset paremmin. Tuottoa ei tule paljon, jos tekniikan käyttäjät eivät innostu valituista ratkaisuista. Tästä huolimatta edistystä tapahtuu. Ricoh Europen lisätutkimus kertoo, että 71 % keskisuurista yrityksistä soveltaa jo digitaalisia ratkaisuja kasvaakseen isoiksi brändeiksi. 

Digitalisoituminen onnistuu, kun henkilöstö koulutetaan käyttämään data-analytiikan ja tulostuspalvelujen kaltaisia työkaluja tehokkaasti ja hyödyntämään niiden kaikkia ominaisuuksia. Tämä on ehdottoman tarpeellista yrityksen tuottavuuden ja ketteryyden parantamiseksi. 

Kulttuuritörmäyksen ratkaisemiseksi yritysjohtajien pitäisi kommunikoida uusien tekniikoiden hyödyt ja vaikutukset entistä paremmin työntekijöilleen. Pitää hallita odotuksia ja auttaa työntekijöitä ymmärtämään, mitä tekniikoita heidän odotetaan käyttävän tulevaisuudessa ja miksi ne on valittu. 

Pelkkä älytekniikka ei riitä takaamaan liiketoiminnan ketteryyttä. Yritysjohtajien pitää nähdä tekniikan ohi ja kannustaa ennakkoluulottomaan kulttuuriin, jossa työntekijöillä on mahdollisuus ottaa harkittuja riskejä. Olennaista on myös nopea päätöksenteko- ja toteutuskyky. Onneksi eurooppalaiset yritysjohtajat ymmärtävät, että investointi digitaaliseen työympäristöön on tuottavalla tavalla ketterän yrityksen perusta. Yritykset eivät kuitenkaan saavuta kunnon tuottoa ilman vastaavaa satsausta ketterään yrityskulttuuriin.

Todellisen ketteryyden saavuttamiseksi yrityksen pitää tarkastella toimintaansa joka kulmasta. Kattavalla katsauksella selvitetään, miten prosessit, kulttuuri ja tekniikka todella hyödyttävät organisaatiota ja millä muutoksilla voidaan optimoida tuottavuus ja ketteryys. Organisaatioiden täytyy muuttua holistisesti hyötyäkseen ketteryydestä. Yrityshän edistyy aina vain hitaimman osansa mukaan.

Lisätietoja on osoitteessa www.ricoh-europe.com/thoughtleadership. 

| Ricoh |

Ricoh tukee digitaalisia työpaikkoja innovatiivisilla teknologioilla ja palveluilla, joiden avulla ihmiset voivat työskennellä älykkäämmin missä tahansa.

Ricoh on 85-vuotisen historiansa aikana kasvattamansa tietämyksen ja organisaatiokyvykkyytensä ansiosta johtava digitaalisten palvelujen ja tiedonhallinnan sekä tulostus- ja kuvantamisratkaisujen toimittaja, joka on suunniteltu tukemaan digitaalista muutosta ja optimoimaan liiketoiminnan suorituskykyä.

Ricoh Groupin pääkonttori sijaitsee Tokiossa, ja sillä on merkittäviä toimintoja ympäri maailmaa, ja sen tuotteet ja palvelut tavoittavat asiakkaita noin 200 maassa ja alueella. Maaliskuussa 2022 päättyneellä tilikaudella Ricoh Groupin maailmanlaajuinen myynti oli 1 758 miljardia jeniä (noin 14,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria).

Lisätietoja osoitteessa www.ricoh-europe.com ja www.ricoh.fi

© 2022 RICOH COMPANY, LTD. Kaikki oikeudet pidätetään. Kaikki viitatut tuotenimet ovat vastaavien yritysten tavaramerkkejä.

Lisätietoja:

Ricoh Finland, Myynti ja Markkinointi

Puh. 0207 370 300 (vaihde)

info@ricoh.fi

Sähköposti: markkinointi@ricoh.fi

Kotisivut: www.ricoh.fi 

Seuraa meitä Facebookissa: www.facebook.com/ricohfinland 

Seuraa meitä Twitterissä: https://twitter.com/ricohfin 

Seuraa meitä LinkedInissä: www.linkedin.com/company/ricoh-finland-oy