Teknologiavajeet nakertavat yrityskulttuuria keskikokoisissa yrityksissä
18.02.2021

Teknologiavajeet nakertavat yrityskulttuuria keskikokoisissa yrityksissä

Lähes puolet eurooppalaisista toimistotyöntekijöistä koki yrityskulttuurinsa kärsineen koronarajoitusten vuoksi

Ricoh Europe, Lontoo, 18.2.2021Ricoh Europen uuden tutkimuksen mukaan pandemian aikana vaatimukset alittavat teknologiakokemukset ovat kuluttaneet yrityskulttuuria.
Tutkimuksessa pureuduttiin 632 eurooppalaisen toimistotyöntekijän etätyökokemukseen 250 - 999 työntekijän yrityksissä koronaviruspandemian aikana. Se paljastaa, että työntekijät tuntevat painetta olla enemmän verkossa etätyön aikana. Silti heillä on vaikeuksia pysyä motivoituneina ja he kaipaavat toimistossa kokemaansa toveruuden tunnetta.
Selkeä viestintä ja terve työsuhde ovat kannustavan yrityskulttuurin perusta. Kuitenkin 42 % työntekijöistä ilmoittaa yrityskulttuurinsa kärsineen tiimien aloittaessa etätyöskentelyn koronarajoitusten vuoksi. Huono viestintäteknologia verottaa myös yhteistyötä. Kolmanneksen (31 %) työntekijöistä on vaikea tuntea olevansa motivoituneita ja sitoutuneita etätyön aikana viestintä- ja teknologiaongelmien vuoksi, kun taas kaksi kolmasosaa (65 %) sanoo kaipaavansa vuorovaikutusta ja yhteistyötä kollegoiden kanssa kasvotusten.
Etätyöhaasteet ovat vaikuttaneet myös työntekijöiden stressiin. Lähes kolmannes (30 prosenttia) työntekijöistä sanoo, että heidän työnantajansa ovat painostaneet heitä olemaan enemmän verkossa etätyön aikana. Vastaavasti 31 prosenttia tuntee olonsa stressaantuneeksi etätyöskentelyssä ulkoisten tekijöiden, kuten perhevelvollisuuksien, vuoksi.
Työntekijät odottavat yritysten tukevan yksilöllisen työkokemuksen tarvetta, ja 67 prosenttia luottaa siihen, että heidän yrityksensä on avoimempi joustavalle työskentelylle pandemian jälkeen. Jotkin yritykset ovat jo alkaneet tehdä toimistosta turvallista mahdollista paluuta varten: 77 prosenttia työntekijöistä ilmoittaa työnantajiensa laatineen strategioita, joiden avulla toimistolle palaaminen on turvallista pandemian jälkeen. Kuitenkin vain 53 prosenttia työntekijöistä tuntee, että  työnantaja on säännöllisesti tiedustellut heidän tunteistaan ja huolenaiheistaan turvallisen työpaikan luomisessa.

Nicola Downing, COO, Ricoh Europe, kommentoi: "Vuosi 2020 oli muutosten vuosi kaikille, ja yhteistä selviytymiskykyämme on kiitettävä. Tämän ei kuitenkaan pitäisi estää yrityksiä jatkamasta työkokemuksen hiomista ja parantamista. Painopisteen on oltava ihmisten yhteenkuuluvuuden lisäämisessä riippumatta siitä, työskentelevätkö he kotona vai toimistossa.

Oikea teknologia  tekee yhteistyöstä ja yhteyksistä saumattomia, mikä kuroo umpeen sosiaalista  kuilua. Mutta loppujen lopuksi, harvat asiat voivat korvata työskentelyä lähellä kollegoitasi.  Siksi on tärkeää varmistaa, että toimistot ovat älykkäitä ja turvallisia. Myös työntekijöiden aito kuuleminen auttaa luomaan tätä tärkeää positiivista kulttuuria."  

Lataa keskikokoisille yrityksille omistettu raporttimme osoitteessa https://www.ricoh.fi/uutiset-tapahtumat/ricoh-insights

| Ricoh |

Ricoh tukee digitaalisia työpaikkoja innovatiivisilla teknologioilla ja palveluilla, joiden avulla ihmiset voivat työskennellä älykkäämmin missä tahansa.

Ricoh on 85-vuotisen historiansa aikana kasvattamansa tietämyksen ja organisaatiokyvykkyytensä ansiosta johtava digitaalisten palvelujen ja tiedonhallinnan sekä tulostus- ja kuvantamisratkaisujen toimittaja, joka on suunniteltu tukemaan digitaalista muutosta ja optimoimaan liiketoiminnan suorituskykyä.

Ricoh Groupin pääkonttori sijaitsee Tokiossa, ja sillä on merkittäviä toimintoja ympäri maailmaa, ja sen tuotteet ja palvelut tavoittavat asiakkaita noin 200 maassa ja alueella. Maaliskuussa 2022 päättyneellä tilikaudella Ricoh Groupin maailmanlaajuinen myynti oli 1 758 miljardia jeniä (noin 14,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria).

Lisätietoja osoitteessa www.ricoh-europe.com ja www.ricoh.fi

© 2022 RICOH COMPANY, LTD. Kaikki oikeudet pidätetään. Kaikki viitatut tuotenimet ovat vastaavien yritysten tavaramerkkejä.

Lisätietoja:

Ricoh Finland, Myynti ja Markkinointi

Puh. 0207 370 300 (vaihde)

info@ricoh.fi

Sähköposti: markkinointi@ricoh.fi

Kotisivut: www.ricoh.fi 

Seuraa meitä Facebookissa: www.facebook.com/ricohfinland 

Seuraa meitä Twitterissä: https://twitter.com/ricohfin 

Seuraa meitä LinkedInissä: www.linkedin.com/company/ricoh-finland-oy


Hajautetun digitaalisen työvoiman inspirointi

Hajautetun digitaalisen työvoiman inspirointi

Hyvä yrityskulttuuri auttaa edistämään työntekijöiden moraalia. Keskisuurissa yrityksissä tekniset puutteet kuitenkin vaikuttavat työntekijöiden kokemukseen ja vaarantavat tuottavuuden.