Työnantajat ovat huolissaan etätyön tuottavuudesta, mutta enemmistö ei panosta ratkaisuihin
21.09.2021

Työnantajat ovat huolissaan etätyön tuottavuudesta, mutta enemmistö ei panosta ratkaisuihin

Ricoh Europe, Lontoo, 21.9.2021 – Ricoh Europen tänään julkaisema uusi tutkimus paljastaa, että työnantajat eivät investoi teknologiaan, joka auttaa säilyttämään etätyöntekijöiden tuottavuuden - siitä huolimatta, että haaste koskee yritysten tuotantoa. 

Yli 18 kuukautta sen jälkeen, kun koronaviruspandemia otti vallan eri puolilla Eurooppaa, pakottaen yritykset ottamaan etätyökäytäntöjä käyttöön, hieman yli kolmannes (36 %) työnantajista sanoo organisaationsa tarjonneen välineet ja teknologiaa työntekijöiden tuottavuuden ylläpitämiseksi heidän työskennellessä mistä tahansa paikasta. Vaikka uusia ratkaisuja ei ole otettu käyttöön, suurin osa työnantajista (53 %) myöntää, että tekoälyyn ja automatisointiin investoiminen lisää tuottavuutta koko hybridityövoimassa. Nämä havainnot ovat tulosta Ricoh Europen viime kuussa julkaisemasta tutkimuksesta, jossa todettiin, että kaksi kolmasosaa (65 prosenttia) työnantajista ei täysin luota työntekijöidensä etätyöhön.

Opinion Mattersin Ricoh Europen puolesta tekemä tutkimus teki kyselyn 1 500 päättäjälle eri puolilla Eurooppaa. Havainnot viittaavat siihen, että työnantajat eivät ymmärrä työntekijöiden tuottavuuden esteitä.

Työnantajat näyttää yliarvioivan, kuinka paljon työntekijät käyttävät aikaa tehtäviin, jotka tuottavat todellista arvoa asiakkaille, kun taas työntekijät sanovat olevansa jumissa vähemmän vaikuttavassa työssä. Useimmat työnantajat (69 %) uskovat henkilöstönsä käyttävän jopa 180 minuuttia päivässä korkean lisäarvon toimintaan verrattuna 73 minuuttiin, jonka työntekijät arvioivat, kun he esittivät vastaavan kysymyksen tämän vuoden maaliskuussa.

Teknologiainvestointien puute viittaa siihen, että työnantajat eivät ole valmistautuneet hybridityön realiteetteihin. Yli puolet (54 %) eurooppalaisista yrityspäättäjistä on sitä mieleltä, että yhteistyö toimistolla on elintärkeää heidän organisaationsa tulevan menestyksen kannalta. Tästä huolimatta vain 27 prosenttia uskoo yrityksensä palaavan viisipäiväiseen toimistotyöviikkoon seuraavan 12 kuukauden aikana.

Ricoh Europen toimitusjohtaja David Mills sanoo: "Työnantajat arvostavat selvästi yhteistyötä – mutta heidän on löydettävä tasapaino kasvokkain tapahtuvan tiimintyön  sekä etätyön välillä. On tärkeää muistaa, että hybridityön tuottavuutta ajava teknologia hyödyttää työntekijöitä myös heidän ollessaan toimistolla. Tämä koskee erityisesti automaatio- ja tekoälypohjaisia työkaluja, joita työntekijät yhä enemmän haluavat, koska se vapauttaa heidät toistuvasta, vähäarvoisesta työstä, keskittymään palkitsevampiin tehtäviin."

Nicola Downing, COO, Ricoh Europe, lisää: "Yritykset ovat ylittäneet kohtuullisen  häiriörajan viimeisten 18 kuukauden aikana. Vaikka yritykset ovat osoittaneet uskomatonta sietokykyä, ne ovat vaarassa menettää osaajansa, jotka ovat pysyneet pandemian ajan, jos he eivät investoi teknologiaan, joka lisää tuottavuutta hybridityön aikakaudella ja sen jälkeen. Työnantajien tulisi muistaa, että sellaisten hybridityökäytäntöjen muodostaminen, joissa työntekijöiden tarpeet ovat päätöksenteon ytimessä, osoittaa sitoutumista ja ymmärrystä näiden työntekijöiden kohtaamista haasteista, lisää tuottavuutta ja edistää uskollisuutta."

Lue lisää täältä, miten Ricoh voi auttaa voimaannuttamaan työntekijöitäsi ja mahdollistamaan yrityksesi hybridityöskentelyn.

| Ricoh |

Ricoh tukee digitaalisia työpaikkoja innovatiivisilla teknologioilla ja palveluilla, joiden avulla ihmiset voivat työskennellä älykkäämmin missä tahansa.

Ricoh on 85-vuotisen historiansa aikana kasvattamansa tietämyksen ja organisaatiokyvykkyytensä ansiosta johtava digitaalisten palvelujen ja tiedonhallinnan sekä tulostus- ja kuvantamisratkaisujen toimittaja, joka on suunniteltu tukemaan digitaalista muutosta ja optimoimaan liiketoiminnan suorituskykyä.

Ricoh Groupin pääkonttori sijaitsee Tokiossa, ja sillä on merkittäviä toimintoja ympäri maailmaa, ja sen tuotteet ja palvelut tavoittavat asiakkaita noin 200 maassa ja alueella. Maaliskuussa 2022 päättyneellä tilikaudella Ricoh Groupin maailmanlaajuinen myynti oli 1 758 miljardia jeniä (noin 14,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria).

Lisätietoja osoitteessa www.ricoh-europe.com ja www.ricoh.fi

© 2022 RICOH COMPANY, LTD. Kaikki oikeudet pidätetään. Kaikki viitatut tuotenimet ovat vastaavien yritysten tavaramerkkejä.

Lisätietoja:

Ricoh Finland, Myynti ja Markkinointi

Puh. 0207 370 300 (vaihde)

info@ricoh.fi

Sähköposti: markkinointi@ricoh.fi

Kotisivut: www.ricoh.fi 

Seuraa meitä Facebookissa: www.facebook.com/ricohfinland 

Seuraa meitä Twitterissä: https://twitter.com/ricohfin 

Seuraa meitä LinkedInissä: www.linkedin.com/company/ricoh-finland-oy