Työntekijät turhautuvat vääränlaisiin teknologiainvestointeihin
23.02.2023

Työntekijät turhautuvat vääränlaisiin teknologiainvestointeihin

  • 72 prosenttia päättäjistä uskoo, että prosessit ja järjestelmät on suunniteltu työntekijöiden kokemukset huomioon ottaen, mutta vain 58 prosenttia työntekijöistä on samaa mieltä.
  • Työntekijän korvaaminen maksaa EU:ssa keskimäärin 10 600 euroa.

Ricoh Europe, Lontoo, 23. helmikuuta 2023 - Ricoh Europen tänään julkaisema uusi tutkimus paljastaa, että työnantajien ja työntekijöiden käsitykset työpaikkakokemuksesta ovat ristiriidassa. 

Opiniumin tekemässä ja CEBR:n Ricoh Europen puolesta analysoimassa tutkimuksessa haastateltiin 6 000 työntekijää ja 1 500 päättäjää eri puolilla Eurooppaa*. Sen mukaan lähes kolme neljäsosaa (72 %) päätöksentekijöistä sanoo suunnittelevansa työpaikan prosesseja ja järjestelmiä työntekijöiden kokemukset huomioon ottaen, mutta vain 58 % työntekijöistä on samaa mieltä. 

Lisäksi yli kolmannes (36 %) työntekijöistä ilmoittaa, että heidän organisaatiossaan käyttöön otettava uusi teknologia ei vaikuta heidän työhönsä. Tämä viittaa siihen, että monet työnantajat eivät ymmärrä ja ota huomioon henkilöstönsä tarpeita digitaalisen muutoksen yhteydessä. Tämän seurauksena työkokemuksen parantamiseksi suunnitellut teknologiainvestoinnit saattavat jäädä vaille tulosta.

Toimimatta jättävät yritykset voivat vaarantaa tuottavuuden ja kasvun sekä kykyjen houkuttelemisen ja säilyttämisen. Tämä on erityisen tärkeää, kun otetaan huomioon, että joka kolmas (30 %) työntekijä mainitsee työolot ja työntekijäkokemuksen syynä pysyä nykyisellä työnantajallaan.  

Lisäksi huippuosaajien korvaaminen voi olla yrityksille kallis prosessi, sillä tutkimuksen mukaan työntekijän korvaaminen maksaa EU:ssa keskimäärin 10 600 euroa.

Työntekijäkokemuksen parantamiseen tarkoitetun digitaalisen työtilateknologian käyttöönotto on kuitenkin vähäistä. Joka kolmas eurooppalainen yritys ei tällä hetkellä käytä tuottavuus- ja projektinhallintaohjelmistoja (32 %), automaatio-ohjelmistoja (34 %) tai hybridikokousteknologiaa (30 %), vaikka työntekijät haluaisivat, että nämä otetaan käyttöön. 

Luodakseen houkuttelevan tarjouksen, johon työntekijät haluavat osallistua, työnantajien on paitsi kuultava työntekijöitään myös varmistettava, että palaute sisällytetään työpaikan ratkaisuihin. 

Ihmiskeskeisten työpaikkastrategioiden ja investointien toteuttaminen parantaa työpaikkakokemusta ja työntekijöiden lojaalisuutta ja mahdollistaa samalla arvokkaamman ja tehokkaamman työn tekemisen ja parempien tulosten saavuttamisen. Tutkimusten mukaan monet työntekijät ovat jo nyt hyvin tietoisia tästä, ja suurin osa (64 %) on sitä mieltä, että he voisivat tuoda yritykselleen enemmän arvoa oikean teknologian ja työkalujen avulla. 

Ricoh Europen toimitusjohtaja Nicola Downing sanoo: "Yritykset tekevät kovasti töitä varmistaakseen, että ne investoivat työkaluihin ja teknologioihin, jotka turvaavat kasvun tulevaisuudessa ja auttavat niitä pysymään kilpailukykyisinä. Tutkimuksemme mukaan ne eivät kuitenkaan onnistu luomaan yhteyttä työntekijöihin niiden prosessien ja palveluiden osalta, jotka tekevät työskentelystä helpompaa, tehokkaampaa ja monissa tapauksissa myös miellyttävämpää. Päättäjillä ei ole varaa viivytellä. Ilman optimaalista työympäristöä työntekijät saattavat alkaa etsiä uusia laitumia.

"Ihmisten on oltava kaiken työpaikan muutoksen keskiössä, heidän tarpeitaan ja kipupisteitään on kuunneltava ja niihin on puututtava aktiivisesti. Tämä on elintärkeää lahjakkuuksien houkuttelemiseksi ja säilyttämiseksi, yhteistyön tuottavuuden lisäämiseksi ja sen varmistamiseksi, että työnteon kautta koetaan täyttymyksen tunnetta koko organisaatiossa."

Lisätietoja on osoitteessa www.ricoh.fi/insights. 

 * Yhdistynyt kuningaskunta, Irlanti, Ranska, Saksa, Italia, Espanja ja Alankomaat.

| Ricoh |

Ricoh tukee digitaalisia työpaikkoja innovatiivisilla teknologioilla ja palveluilla, joiden avulla ihmiset voivat työskennellä älykkäämmin missä tahansa.

Ricoh on 85-vuotisen historiansa aikana kasvattamansa tietämyksen ja organisaatiokyvykkyytensä ansiosta johtava digitaalisten palvelujen ja tiedonhallinnan sekä tulostus- ja kuvantamisratkaisujen toimittaja, joka on suunniteltu tukemaan digitaalista muutosta ja optimoimaan liiketoiminnan suorituskykyä.

Ricoh Groupin pääkonttori sijaitsee Tokiossa, ja sillä on merkittäviä toimintoja ympäri maailmaa, ja sen tuotteet ja palvelut tavoittavat asiakkaita noin 200 maassa ja alueella. Maaliskuussa 2022 päättyneellä tilikaudella Ricoh Groupin maailmanlaajuinen myynti oli 1 758 miljardia jeniä (noin 14,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria).

Lisätietoja osoitteessa www.ricoh-europe.com ja www.ricoh.fi

© 2022 RICOH COMPANY, LTD. Kaikki oikeudet pidätetään. Kaikki viitatut tuotenimet ovat vastaavien yritysten tavaramerkkejä.

Lisätietoja:

Ricoh Finland, Myynti ja Markkinointi

Puh. 0207 370 300 (vaihde)

info@ricoh.fi

Sähköposti: markkinointi@ricoh.fi

Kotisivut: www.ricoh.fi 

Seuraa meitä Facebookissa: www.facebook.com/ricohfinland 

Seuraa meitä Twitterissä: https://twitter.com/ricohfin 

Seuraa meitä LinkedInissä: www.linkedin.com/company/ricoh-finland-oy