Vältä nämä kolme ketterän liiketoiminnan sudenkuoppaa
26.04.2018

Vältä nämä kolme ketterän liiketoiminnan sudenkuoppaa

Ricoh Europen konsernimarkkinoinnin varatoimitusjohtaja Javier Diez-Aguirre

Ricoh Europe, 26.4.2018 – Innovatiivisuuteen ei ole yhtä oikeaa reittiä. Innovointitapoja on yhtä monta kuin ratkaisuja kaipaavia ongelmia.

Nykypäivän markkina on niin nopea ja monitahoinen, että PK-yritysten täytyy pystyä hyödyntämään uudet tilaisuudet nopeasti ja hallitsemaan proaktiivisesti olemassaolonsa haastavaa muutosta. Terveen liiketoiminnan ylläpitäminen vaatii PK-yrityksiltä ennen kaikkea ketteryyttä. 

Ketteryyden ymmärtäminen on avain kestävään menestykseen. Ketterästi toimimalla PK-yritys voi helposti muuttaa liiketoimintamallinsa suuntaa, lakkauttaa tuotteet, joilla ei ole menekkiä, lanseerata uusia tuotteita ja päivittää palveluitaan tarvittaessa ja kysynnän mukaan. 

Yritysmaailmassa ketteryys tarkoittaa sekä asennetta että kykyä reagoida nopeasti markkinan muuttuviin paineisiin. Ricoh Europen teettämä uusi tutkimus paljastaa, että 75 % kyselyyn vastanneista PK-yritysten johtajista pitää ketteryyden parantamista tärkeänä liiketoiminnan kannalta. Tämä on erinomainen uutinen. Matkalla ketteryyteen on kuitenkin sudenkuoppia, joihin valistuneinkin johtaja voi langeta. Kannattaa ottaa huomioon nämä kolme kokonaisuutta:

  1. Työntekijöitä hidastavat ja orjuuttavat prosessit. Liian monilla ketteryyteen tähtäävillä johtajilla on ”sokea piste” sisäisten prosessien suhteen. Tutkimuksemme perusteella 73 % PK-yritysten johtajista unohtaa mainita toimistorutiinit ketteryyden yhteydessä. He unohtavat, että ketteryys ja joustavat prosessit käyvät käsi kädessä. Tämä tarkoittaa, ettei sisäisiä prosesseja tarkastella niin perusteellisesti kuin pitäisi. Johtajien pitää tutkailla PK-yritysten prosesseja tuorein silmin. Yksi ratkaisu ovat uudet työkalut, joilla voi uudistaa perinteisiä fyysisiä ja paperisiin dokumentteihin perustuvia työtapoja, kuten sähköistä laskutusta ja dokumenttien hallintaa. 
  2. Budjetin tuhlaaminen uusimpiin hullutuksiin tarpeellisten hankintojen sijaan. Vaikka PK-yritysten johtajat ymmärtävät, että ketteryyden lisäämiseen tarvitaan ehdottomasti tekniikkaa, 37 % väittää, etteivät resurssit riitä uuteen tekniikkaan investoimiseen. Kun budjetti on rajallinen, oikeaan toimistotekniikkaan investointi on olennaisen tärkeää, jotta menestyy yhä kiihkeämmässä digitaalisuuden ohjaamassa ympäristössä. Tutkimuksemme työntekijöiden asenteista uutta tekniikkaa kohtaan paljasti, että 31 % uskoo nimenomaan vanhan tekniikan estävän yrityksen edistyksen. Johtajien kannattaa valita tekniikkaa, josta on konkreettisinta, pitkän aikavälin hyötyä työntekijöille, eikä vain yrittää säästää kustannuksia lyhyellä aikavälillä. 
  3. Jääräpäinen takertuminen vanhoihin käytäntöihin. Yritysmaailmassa pidetään vakiona selkeää rakennetta, missä työntekijät noudattavat heille asetettua johtamiskaavaa. Tämä on periaatteessa järkevä malli, mutta se ei anna tilaa rohkeiden ja innovatiivisten työntekijöiden luoville ideoille, joilla toteutetaan tulevaisuuden visiot. Ei ole mikään ihme, ettei vanhanaikainen johtamiskulttuuri enää toimi. Kankea yritys ei pysty hyödyntämään markkinoilla tapahtuvia muutoksia. Ennemmin tai myöhemmin päättäjien täytyy tarkastella tilannetta pitkällä aikavälillä ja korvata vanha hierarkkinen malli (ylhäältä alas johtaminen) uusilla käytännöillä, jotka rohkaisevat innovatiiviseen ajatteluun ja antavat työntekijöiden tehdä nopeita ja täsmällisiä päätöksiä. Ketteryys on tiimityötä. 

Yritykset voivat joskus toimia ketterästi, mutta jos se ei ole jatkuva toimintatapa, kyse on vain kriisien käsittelystä, ei ketterästä asenteesta. PK-yritysten johtajien kannattaa muistaa, ettei liiketoiminnan ketteryys ole tarkkuuslaji vaan jatkuvaa vuorovaikuttamista ja yhteistyötä kohti parempia tuloksia. Kyse on jatkuvasta oppimisprosessista, jonka avulla organisaatio ottaa muutoksen haltuun ja toimittaa asiakkailleen arvoa.

Päättäjien oikealla asenteella ja näkemyksellä aidosti ketterä liiketoiminta ja sen mukanaan tuoma kasvu ovat hyvinkin yritysten saavutettavissa. Perustavalaatuinen muutos edellyttää proaktiivisuutta PK-yritysten johtajilta. Ensin pitää asennoitua myönteisesti uudenlaiseen johtamiseen, tekniikkaan ja suoritteisiin.  

Lisätietoja on osoitteessa www.ricoh-europe.com/thoughtleadership.

| Ricoh |

Ricoh tukee digitaalisia työpaikkoja innovatiivisilla teknologioilla ja palveluilla, joiden avulla ihmiset voivat työskennellä älykkäämmin missä tahansa.

Ricoh on 85-vuotisen historiansa aikana kasvattamansa tietämyksen ja organisaatiokyvykkyytensä ansiosta johtava digitaalisten palvelujen ja tiedonhallinnan sekä tulostus- ja kuvantamisratkaisujen toimittaja, joka on suunniteltu tukemaan digitaalista muutosta ja optimoimaan liiketoiminnan suorituskykyä.

Ricoh Groupin pääkonttori sijaitsee Tokiossa, ja sillä on merkittäviä toimintoja ympäri maailmaa, ja sen tuotteet ja palvelut tavoittavat asiakkaita noin 200 maassa ja alueella. Maaliskuussa 2022 päättyneellä tilikaudella Ricoh Groupin maailmanlaajuinen myynti oli 1 758 miljardia jeniä (noin 14,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria).

Lisätietoja osoitteessa www.ricoh-europe.com ja www.ricoh.fi

© 2022 RICOH COMPANY, LTD. Kaikki oikeudet pidätetään. Kaikki viitatut tuotenimet ovat vastaavien yritysten tavaramerkkejä.

Lisätietoja:

Ricoh Finland, Myynti ja Markkinointi

Puh. 0207 370 300 (vaihde)

info@ricoh.fi

Sähköposti: markkinointi@ricoh.fi

Kotisivut: www.ricoh.fi 

Seuraa meitä Facebookissa: www.facebook.com/ricohfinland 

Seuraa meitä Twitterissä: https://twitter.com/ricohfin 

Seuraa meitä LinkedInissä: www.linkedin.com/company/ricoh-finland-oy