Eurooppalaiset työnantajat menettävät mahdollisuuden automatisoida hybridityön prosesseja
27.04.2022

Eurooppalaiset työnantajat menettävät mahdollisuuden automatisoida hybridityön prosesseja

Vain yhdellä kymmenestä toimistotyöntekijästä on käytössään automaatiotyökaluja työnkulkujen virtaviivaistamiseksi

Ricoh Europe, Lontoo, 27.4.2022 –Tänään julkaistu uusi tutkimus osoittaa, että työnantajat eivät käytä tilaisuutta automatisoida työnkulkuja ja päivittää toimistotiloja osana hybridityöstrategioitaan – vaikka työntekijät toivovat manuaalisten prosessien digitalisointia. 

Opiniumin Ricoh Europen toimeksiannosta tekemässä tutkimuksessa haastateltiin 3 000 toimistotyöntekijää Isossa-Britanniassa, Irlannissa, Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Alankomaissa ja Espanjassa. Tutkimuksessa todettiin, että suurin osa eurooppalaisista työntekijöistä uskoo nyt, että prosessien digitalisointi parantaa heidän työtään, sillä hallinnollinen työtaakka, toimistovarausjärjestelmien puute ja riittämätön työnkulkutekniikka haittaavat työntekijöiden kokemusta.

Tällä hetkellä vain 11 prosentilla toimistotyöntekijöistä on käytössään työnkulun automatisointityökaluja, kun taas kaksi viidesosaa (44 %) ilmoittaa, että heidän yrityksensä ei ole investoinut tehtävien tai prosessien automatisointiin tarkoitettuihin työkaluihin viimeisen vuoden aikana. Tämä siitäkin huolimatta, että suurin osa (69 %) sanoo prosessien automatisoinnin parantavan heidän työtään, mikä merkitsee muutosta työpaikan digitalisointia kohtaan ennen pandemiaa vallinneeseen epäilevämpään asenteeseen. 

Hybridityö tarjoaa työnantajille merkittävän mahdollisuuden parantaa työntekijäkokemusta ja tuottavuutta automatisoimalla työläitä ja päivittäin toistuvia tehtäviä ja prosesseja. Heillä on kuitenkin vaara jäädä paitsi hyödyistä, jos he eivät ota käyttöön työkaluja ja toimintatapoja, jotka voivat tehdä hybridityöskentelystä menestyksekästä ja vastaavat työntekijöiden tarpeita.

Lähes puolet työntekijöistä (49 %) sanoo, että he olisivat tuottavampia, jos heidän hallinnollinen taakkansa ei olisi niin suuri. Silti kaksi viidesosaa (42 %) on hämmentynyt niiden teknologia-alustojen määrästä, joita heidän odotetaan käyttävän. He sanovat, että nämä lisätyökalut lisäävät heidän työtaakkaansa sen sijaan, että ne tehostaisivat sitä. Tämä korostaa työnantajien tarvetta omaksua konsultoiva lähestymistapa harkitessaan työntekijöilleen parhaiten sopivaa teknologiaa ja järjestelmiä. Alustojen ylikuormitus voi pian turhauttaa osaajia ja saada heidät etsimään mahdollisuuksia muualta.

Työpaikan digitalisointi

Työnantajat yrittävät kannustaa työntekijöitä palaamaan takaisin toimistoon, joten prosessien luominen tämän siirtymän helpottamiseksi on elintärkeää. Kuitenkin yli puolet eurooppalaisista toimistotyöntekijöistä (54 %) on sitä mieltä, että työpöytä- ja huonevarausjärjestelmiin sijoitetut summat eivät ole muuttuneet. Koska monet yritykset pyrkivät pienentämään toimistojalanjälkeään, työpöytävarauksen puute tai monimutkainen varausprosessi voi tarkoittaa sitä, että työntekijät saapuvat toimistoon ilman asianmukaista työtilaa. Tämä luonnollisesti lisäähuonoa kokemusta ja vähentää halua palata fyysiseen työpaikkaan. 

Ricoh Europen Nicola Downing, CEO lisää: "Menneitä ovat ne ajat, jolloin työntekijät olivat huolissaan siitä, että heidän roolinsa "korvataan" automaatiolla. Kun teknologia ja automaatio otetaan tehokkaasti käyttöön, niiden nähdään vapauttavan aikaa arvokkaampiin tehtäviin. Jos työnantajat eivät onnistu sisällyttämään automaatiota pitkän aikavälin hybridityöstrategioihinsa, he saattavat menettää tärkeän tilaisuuden parantaa toimintoja ja samalla lisätä työmoraalia ja tuottavuutta koko henkilöstössä."

Lisätietoja saat osoitteesta www.ricoh-europe.com

| Ricoh |

Ricoh tukee digitaalisia työpaikkoja innovatiivisilla teknologioilla ja palveluilla, joiden avulla ihmiset voivat työskennellä älykkäämmin missä tahansa.

Ricoh on 85-vuotisen historiansa aikana kasvattamansa tietämyksen ja organisaatiokyvykkyytensä ansiosta johtava digitaalisten palvelujen ja tiedonhallinnan sekä tulostus- ja kuvantamisratkaisujen toimittaja, joka on suunniteltu tukemaan digitaalista muutosta ja optimoimaan liiketoiminnan suorituskykyä.

Ricoh Groupin pääkonttori sijaitsee Tokiossa, ja sillä on merkittäviä toimintoja ympäri maailmaa, ja sen tuotteet ja palvelut tavoittavat asiakkaita noin 200 maassa ja alueella. Maaliskuussa 2022 päättyneellä tilikaudella Ricoh Groupin maailmanlaajuinen myynti oli 1 758 miljardia jeniä (noin 14,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria).

Lisätietoja osoitteessa www.ricoh-europe.com ja www.ricoh.fi

© 2022 RICOH COMPANY, LTD. Kaikki oikeudet pidätetään. Kaikki viitatut tuotenimet ovat vastaavien yritysten tavaramerkkejä.

Lisätietoja:

Ricoh Finland, Myynti ja Markkinointi

Puh. 0207 370 300 (vaihde)

info@ricoh.fi

Sähköposti: markkinointi@ricoh.fi

Kotisivut: www.ricoh.fi 

Seuraa meitä Facebookissa: www.facebook.com/ricohfinland 

Seuraa meitä Twitterissä: https://twitter.com/ricohfin 

Seuraa meitä LinkedInissä: www.linkedin.com/company/ricoh-finland-oy