Yritysten innovointitarvetta ohjaa asiakkaiden vaatimus saada vastinetta rahoilleen, paljon valikoimaa ja laadukasta palvelua
Ricoh Europe, Lontoo, 10.12.2018 – Digitaalisen ajan asiakkaiden uudet vaatimukset pakottavat Euroopan PK-yrityksiä arvioimaan uudelleen koko tarjontaansa, jos ne haluavat pysyä toiminnassa.
Ricoh Europen tilaamassa uudessa tutkimuksessa haastateltiin 3 300 PK-yritysjohtajaa 23 eri maasta. Neljäsosa (24 %) heistä ennustaa, että heidän yrityksessään myydään aivan erilaisia tuotteita ja palveluja tulevien viiden vuoden sisällä.
Asiakkaiden kasvavat odotukset ohjaavat muutosta vahvasti. 59 % PK-johtajista uskookin, että innovointiin on nyt panostettava. Johtajat arvioivat, että yrityksen tulevaisuuden takaaminen vaatii, että asiakkaille tarjotaan vastinetta rahalle, laajempaa valikoimaa sekä laadukkaampaa palvelua. 91 % johtajista uskookin, että yrityksen tuotteita ja palveluja on muutettava ainakin jonkin verran.
Teknologia nähdään merkittävänä innovointiin vaikuttavana tekijänä. 45 % PK-johtajista aikoo hyödyntää käytössään olevaa yritysdataa ja muokata valikoimaansa tämän analyysin pohjalta. Muutos ei kuitenkaan ole aivan helppoa. 59 % kaipaa edelleen parempaa työpaikkateknologiaa, 42 % tarvitsee helpompia rahoitusvaihtoehtoja, ja 39 % kokee monimutkaisen lainsäädännön aiheuttavan haasteita.
David Mills, Ricoh Europen CEO sanoo: “Nykypäivän PK-yritysjohtajien on luovittava entistä epävarmemmilla vesillä. Tilanteessa on kuitenkin se hyvä puoli, että se pakottaa yrityksiä arvioimaan toimintansa suuntaa ja etsimään toimivampia tapoja lähestyä markkinoita. Erityisesti teknologiset edistysaskeleet antavat eväitä muutokseen monille eri sektoreille. Johtajat usein sanovat, että tuotteiden laadun parantaminen on olennaista, mutta kustannusten alentamisen ja tuotteiden nopean kehityksen ja julkistuksen arvoa ei tulisi myöskään unohtaa. Kun yritykset arvioivat tarjontaansa, niiden tulisikin miettiä, miten ne voivat toimia tehokkaammin löytääkseen oikean tasapainon näiden tekijöiden välillä.”
Beijer Ref on Italiassa toimiva kylmäalan yritys ja Ricohin asiakas. Sen Managing Director, Fabio Fogliani, uskoo, että asiakkaita voidaan houkutella ja palvella parhaiten panostamalla teknologiseen innovointiin.
Fogliani sanoo: “Innovointi tarjoaa mahdollisuuden saada tuotteemme nopeammin markkinoille. Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme paras mahdollinen ratkaisu matalimpaan hintaan ja mahdollisimman nopeasti. Tekninen osaaminen on olennainen osa menestystämme. Mietimme jatkuvasti uusia liiketoimintatapoja ja omaperäisiä ratkaisuja vanhoihin haasteisiin. Jos haluamme myyntitiimimme esittelevän jotakin uskomatonta uutta tuotetta asiakkaillemme, varmistamme, että tuotteet ovat saatavilla heti sen jälkeen kun toimittajamme ovat tiedottaneet meitä niistä. Koska hyödynnämme teknologiaa uusin tavoin, pystymme ajattelemaan nopeasti ja edistämään innovatiivisia tuotteita yrityksessämme todella nopeasti – ennen kilpailijoitamme.”